R.K. of Nieuwe Blasius kerk

De Rooms Katholieke kerk van Delden is vernoemd naar de Heilige Blasius. De kerk is gebouwd in Neo-gotische stijl.

Het kerkgebouw
In Neo-gotische stijl gebouwd en ingewijd op 31 Juli 1873 door de toenmalige Aartsbisschop van Utrecht Mgr. Schaepman. De architectuur was geïnspireerd op de Laatgotische kerk in Winterswijk. Bouwpastoor was P.J. de Jong. Hoewel gebruikelijk, staat de kerk niet in Oost-West richting.

H.H. Blasius en Jozephus
De parochiekerk is toegewijd aan de heilige Blasius (bisschop en wonderdoener uit Sebaste, Turkije) en de heilige Jozephus (man van Maria). De beelden van deze twee heiligen staan boven de ingang, samen met beeld van Maria met kind.

Kerkramen
De kerk heeft fraaie gebrandschilderde ramen, gemaakt in verschillende periodes door diverse glazeniers. De ramen in de doopkapel zijn van Henricus Kocken, uit 1923, en hebben betrekking op het Doopsel. Het grote raam achter het orgel achter in de kerk is ontworpen door Otto Mengelberg. Rond het priesterkoor zijn de ramen van Heinrich Geuer of Hendrik de Vos. In het middelste raam (Aanbidding van het Sacrament) is de knielende priester vermoedelijk pastoor Groeninger (1900-1915). De zijramen zijn gemaakt door telgen uit de bekende glazenierfamilie Nicolas. Ze zijn pas in 1991/1992 geplaatst en komen uit het RK ziekenhuis in Zwolle en uit de vroegere kathedraal van Groningen. Er staan 8 van de 10 geboden op afgebeeld.

Hoogaltaar
Het hoogaltaar is uit 1887 en is gemaakt door beeldhouwer Wilhelm Mengelberg, en bestaat uit een gebeeldhouwd middengedeelte en twee beschilderde vleugels. Links en rechts van het tabernakel staan de vier kerkvaders: Augustinus, Gregorius I, Ambrosius en Hieronymus. En op de vleugels staan vier profeten: Jesaja, Jeremias, Mozes en Daniel.

Preekstoel Heilige Blasius Delden
De preekstoel tegen een van de pilaren is uit 1879 en gemaakt door Friedrich Mengelberg. De zes zijden zijn versierd met zittend evangelisten.

Orgels
De kerk heeft maar liefst twee grote orgels. Het grote hoofdorgel boven de hoofdingang is in 1912/1913 gebouwd door Maarschalkerweerd & Zoon uit Utrecht. De kast is gemaakt door Dirk van Kent. In 2003 is een tweede orgel geplaatst, en wel op het priesterkoor. Oorspronkelijk gebouwd voor de Gerardus Majella kerk in Breda in 1953, door Verschueren te Heythuisen, en is na allerlei omzwervingen, met hulp van veel parochianen gerestaureerd in deze kerk terecht gekomen. Het houtwerk is van Johan Groot Zevert, die overigens veel houtwerk in de kerk heeft gemaakt.

Mariakapel
Deze kapel, onder de oorspronkelijke koorzolder heeft schilderingen van kunstschilder en glazenier Schoenaker (1923), met diverse bijbelse taferelen, zoals de verdrijving uit het Paradijs, en van de ouders van Maria, Joachim en Anna. Schoenaker heeft ook zichzelf geschilderd in een torentje, uitkijkend naar Maria.

Of bekijk de website heiligegeestparochie.nl/

3 jun - 14 sep

maandag 14:00 - 16:00
dinsdag 14:00 - 16:00
woensdag 14:00 - 16:00
donderdag 14:00 - 16:00
vrijdag 14:00 - 16:00
zaterdag 14:00 - 16:00
zondag gesloten

15 sep - 31 mei

maandag gesloten
dinsdag gesloten
woensdag gesloten
donderdag gesloten
vrijdag gesloten
zaterdag gesloten
zondag gesloten

Buiten deze tijden alleen dagkapel geopend om te bidden en kaarsje op te steken.

contactinformatie