Don Kozakken Koor

Op zaterdag 1 december 2018 komt het wereldberoemde Don Kozakken Koor onder leiding van Wanja Hlibka op concert in Delden.

Rusland te gast in Delden
Dit koor met adembenemende klankkleuren biedt u Russisch koorgezang van het hoogste niveau in de geest van Serge Jaroff. Onder leiding van Wanja Hlibka geeft dit “solistenkoor” een concert met liturgische gezangen, sacrale werken uit de Russisch-Orthodoxe kerk, met bekende en wereldberoemde Russische volkliederen en klassieke koorwerken, onder andere van Bach-Gounod, Bortniansky, Tschaikovsky, Rachmaninoff, Glinka, Rimsky-Korsakov, et cetera. Voor kenners van koorgezang duidelijk een “must” vanwege de adembenemende klankkleuren, de vele variaties in het stemmenmateriaal en het specifieke timbre.

Oorsprong
Het Don Kozakken Koor o.l.v. Wanja Hlibka is uit het wereldberoemde Origineel Don Kozakken Koor Serge Jaroff ontstaan en is daarvan de legitieme opvolger! Serge Jaroff richtte het koor op in 1921 en de laatste concerten werden in 1979 gegeven. Jaroff overleed in 1985 op 89 jarige leeftijd in de USA. In die jaren gaf het koor meer dan 10.000 concerten over de gehele wereld, behalve in de toenmalige communistische landen. Hij wist zeer veel mensen aan zich te binden met hun opmerkelijke en meeslepende gezang. Wanja Hlibka kwam als 17 jarige bij het koor zingen en bleef Jaroff tot 1979 bij het koor trouw. Hij formeerde in 1991, samen met George Timczenko – eveneens een lid van het koor van Jaroff - een geheel nieuw koor van topsolisten. Met dit nieuwe koor zet Wanja Hlibka de muzikale traditie van Serge Jaroff ’s Don Kozakken Koor voort!

Het nieuwe koor
Wanja Hlibka heeft in de loop der jaren topsolisten van operahuizen uit Moskou, Kiev, Lvov en Odessa weten te contracteren. Het koor heeft solisten met uitzonderlijke en dynamische stemmen die de kracht en mogelijkheden bezitten de arrangementen van Serge Jaroff tot leven te brengen! Het repertoire is gelijk aan die van het koor van Jaroff. Hlibka gebruikt uitsluitend originele handgeschreven partituren van Serge Jaroff die hij voor zijn koor bewerkt. Het koor krijgt nog steeds nieuwe partituren van de zoon van Serge Jaroff. Opmerkelijk is dat het koor vooral veel oudere koorwerken ten gehore brengt die na 1970 niet meer werden vertolkt.

Kaartverkoop
De avond begint om 19.30 uur, om 18.30 is de kerk geopend. Kosten voor deze avond bedragen € 20 ,- voor niet-leden. Voor leden € 17,50 ,-. Kaarten in voorverkoop kunnen worden besteld t.a.v. Oude Blasius en naam concert naar NL45 RABO 0317 6914 14 of aan de kerk.

• € 17,50 Prijs voor leden

Grote of Oude Blasiuskerk